Popis
Národní divadlo ve spolupráci s Wu Promotion uvádí
RED CLIFF
10. července 2012 v Národním divadle
(představení 9. července je zadáno)
Legenda čínské literatury v podání Pekingské opery. Nejznámější příběh ze starobylé čínské sbírky Historie tří království.
Jedinečné představení! Po 40 letech výjimečná možnost vidět inscenaci největšího čínského operního domu, Divadla pekingské opery, které v Praze završí po Budapešti a Vídni své středoevropské turné.
Rudý útes patří mezi nejznámější příběhy klasické čínské literatury a je součástí románu Příběhy Tří říší. Román napsal Luo Kuan-čung ve 14. století a je zasazen do bouřlivých let konce dynastie Chan a období Tří říší kolem roku 200 n. l. Opera vychází z příběhu legendární bitvy u Rudého útesu a vypráví o tom, jak se vládci dvou jižních oblastí, Liou Pej a Sun Čchüan, kníže z Wu, spojili, aby svá území na jih od Dlouhé řeky ubránili před útokem ambiciózního vojevůdce a nejvyššího rádce chanského císaře Cchao Cchaa.
Inscenace byla realizována ve spolupráci s Národním centrem múzických umění a Divadlem pekingské opery. K dispozici bylo silné obsazením (včetně špičkových čínských umělců) a prvotřídní tým zajišťující scénické a kostýmní návrhy. Příběh byl adaptován slavným spisovatelem Cchaj Fu-čchaem a režií byl pověřen Čang Ťi-kang, tvůrce choreografie úvodního i závěrečného ceremoniálu olympijských her 2008 v Pekingu.
Na rozdíl od tradiční čínské opery, v niž se rekvizity většinou omezují na stůl a dvě židle, režisér Čang Ťi-kang a scénograf Kao Kuang-ťien vytvořili bohatou výpravu, ze které lze vycítit inspiraci konvencemi klasické západní opery. V návaznosti na myšlenku, že Pekingská opera by se měla vyvíjet v souladu s technickými možnostmi a zrcadlit „duch doby“, snažili se Čang a Kao obohatit scénografii přiměřeným využitím vizuálních a zvukových efektů používaných v kinematografii.
Nad představením převzaly záštitu Velvyslanectví Čínské lidové republiky v České republice a Smíšené česko-čínské komory vzájemné spolupráce.
V zimě třináctého roku panování císaře Siena z dynastie Chan (208 n. l.) éry Ťien-an, usiloval mocný válečník Cchao Cchao o dobytí území jižně od řeky Jang-c '. Rozšířila se zpráva, že civilní úředníci Východního Wu mají v úmyslu se vzdát, zatímco vojenské síly se připravují na odpor. Ču-ke Liang, Čou Jü a Siao Čchiao, všichni ochotni položit životy v boji za svou zemi, povzbudili svého vládce, knížete z Wu Sun Čchüana, aby se rozhodl spojit s Liou Pejem, s cílem válečníka Cchao Cchaa porazit. Rozhodující bitva se odehrála u Rudého útesu. Cchao byl poražen a donucen ustoupit na sever.
Národní centrum múzických umění (NCMU) v Pekingu
Národní centrum múzických umění se nachází v samém středu města, na jihozápadní straně Náměstí nebeského klidu. Středisko má podobu elipsoidu z titanu a skla a je obklopeno umělým jezerem o rozloze 35 000 m2. Delikátní kombinace více než 18 000 titanových desek a transparentních skleněných tvárnic vyvolává představu pomalu se otevírající opony. Budova NCMU, navržená francouzským architektem Paulem Andreu, je jednou z nejvýznamnějších dominant hlavního města a symbolem rozvoje a proměny Číny.
Národní centrum múzických umění, někdy též označované jako „vejce“, disponuje celkem čtyřmi hlavními scénami: koncertním sálem, operou, divadlem a multifunkčním divadlem. Od svého otevření v prosinci 2007 hostilo velký počet vysoce ceněných národních i mezinárodní vystoupení, zahrnujících operu, balet, současný tanec, symfonické koncerty, čínskou národní hudbu, komorní hudbu, sólovou recitaci, činoherní představení, tradiční čínskou operu a množství nejrůznějších show. Kromě toho, NCMU demonstrovalo svou tvůrčí sílu i tím, že v průběhu posledních čtyř let vyprodukovalo více než 20 představení, zahrnujících pekingskou operu, operu, činohru a balet.
NCMU poprvé uvedlo novou adaptaci pekingského operního eposu Rudý útes v roce 2008 při příležitosti prvního výročí svého otevření.