Životopis
Narodil v roce 1960. Po ukončení studia tance a hry na klavír na Conservatoire National de Région de Tours se dále zdokonaloval na akademii Pole National Supérieur de Danse Rosella Hightower v Cannes. V roce 1977 získal Prix de Lausanne a následně se stal členem Hamburského baletu Johna Neumeiera, kde jako sólista ztvárnil hlavní role repertoáru. Po pěti letech však jeho slibnou kariéru tanečníka ukončil úraz.
V roce 1983 se Maillot stal choreografem a ředitelem souboru Ballet du Grand Théatre de Tours, který se v roce 1989 proměnil v Centre chorégraphique national a pro nějž vytvořil kolem dvaceti baletů. V roce 1985 založil taneční festival Le Chorégraphique. V roce 1987 s velkým úspěchem uvedl své nové dílo Le Mandarin Merveilleux v Les Ballets de Monte Carlo, který ho angažoval jako svého uměleckého poradce pro sezonu 1992/1993. V září roku 1993 Její královská Výsost princezna hanoverská jmenovala Maillota jeho ředitelem-choreografem.
Za svého působení v čele tohoto padesátičlenného souboru přivedl Les Ballets de Monte Carlo na novou cestu, výrazně urychlil jeho zrání a dosáhl vynikající umělecké kvality. Ke zvýšení věhlasu souboru po celém světě značně přispělo více než čtyřicet choreografií, které vytvořil po jeho tanečníky: Vers un pays sage (1995), Romeo a Julie (1996), Popelka (1999), La Belle (2001), Le Songe (2005), Altro Canto (2006), Faust (2007), Lac (2011), Choré (2013), Casse-Noisette Compagnie (2013), Aleatorio (2016), Abstract Life (2018), Core meu (2019), Coppél-i.A. (2019) a další. Některá z těchto děl jsou nyní součástí repertoáru světově proslulých souborů jako Grands Ballets Canadiens, Královský švédský balet, Korejský národní balet, Stuttgartský balet, Královský dánský balet, Ballet du Grand Théatre de Geneve, Pacific Northwest Ballet, American Ballet Theatre a Béjart Ballet Lausanne. V roce 2014 vytvořil adaptaci La Mégere Apprivoisée (Zkrocení zlé ženy) pro balet Velkého divadla v Moskvě.
V souladu se svou charakteristickou otevřeností vůči různým stylům jiných umělců a ve snaze o neustálý rozvoj svého souboru a obohacení repertoáru Maillot pravidelně zve do Monaka renomované choreografy. Tato snaha o představení choreografického umění v jeho rozmanitých formách v roce 2000 vedla Maillota společně se Stéphanem Martinem k založení Monackého tanečního fóra (Monaco Dance Forum), mezinárodní platformy, v jejímž rámci se konají představení děl výjimečně talentovaných choreografů, výstavy, workshopy a konference.
V roce 2007 vytvořil choreografii pro inscenaci opery Faust pro Hesenské státní divadlo, v roce 2009 následovala adaptace Normy pro Operu Monte Carlo. V roce 2007 se podílel na baletním filmu Cinderella (Popelka), o rok později na snímku Le Songe. V roce 2009 připravil program a koordinoval průběh oslavy stého výročí vzniku Ballets Russes v Monaku; akce se tehdy účastnilo více než padesát souborů a choreografů, jejichž představení zhlédlo šedesát tisíc diváků. V roce 2011 taneční scéna v Monaku zažila významnou změnu. Pod patronátem Její královské Výsosti princezny hanoverské se soubor Les Ballets de Monte Carlo spojil v jednu organizaci s platformou Monaco Dance Forum and Académie Princesse Grace. Jean-Christophe Maillot byl jmenován do čela této instituce, která nyní spojuje vynikající kvalitu mezinárodního tanečního souboru, přínosy multiformátového festivalu a potenciál prvotřídní školy.
Aktualizace: 2023