A. J. Weissbard
Životopis
Americký světelný designér A. J. Weissbard navrhuje světla pro divadlo, video projekty, výstavy, stálé architektonické instalace a mimořádné akce po celém světě. Pravidelně spolupracuje s řadou renomovaných umělců, jako jsou divadelní režiséři Robert Wilson, Peter Stein, Luca Ronconi, Daniele Abbado, Bernard Sobel a Peter Greenaway, výtvarníci William Kentridge, Fabrizio Plessi a Vadim Fishkin, architekti Gae Aulenti, Pierluigi Cerri, Richard Gluckman a Matteo Thun.
Jeho tvorba zahrnuje světelný design pro operu, činohru a taneční představení významných operních domů a divadel i prestižních festivalů, mj. newyorského Lincoln Center, Los Angeles Opera, Brooklyn Academy of Music, Opera Garnier a Theatre du Chatelet v Paříži, Opera La Monnaie v Bruselu, Teatro Real v Madridu, Piccolo Teatro v Miláně, Epidaurous, Schaubuhne v Berlíně, Esplanade v Singapuru a Bunka Kaikan v Tokiu. Dále vytvořil světelný design pro různé multimediální projekty a výstavy (Guggenheimovo muzeum v New Yorku a Bilbao, Royal Academy Londýn, Petit Palais Paříž, Vitra Design Museum, Milano Triennale, Kunstindustrimuseum Copenhagen, Shanghai Art Museum) a pro unikátní projekty (např. světová výstava Expo 2005 v japonském Aichi, Biennale di Venezia, Salone del Mobile Milan a Bienal de Valencia).
V poslední době vytvořil světla pro operu Orfeus v milánském Teatro alla Scala, pro výstavu Giorgio Armani Retrospective, operu Parsifal v Los Angeles Opera, instalaci A Speedy Day (Rychlý den) na Benátském bienále, Ibsenovo drama Paní z námoří ve varšavském divadle Teatr Dramatyczny a Quartett v pařížském divadle Odeon, výstavu Sebastiano del Plombo v Palazzo Venezia v Římě, operu Howarda Shorea The Fly (Moucha) v Theatre du Chatelet v Paříži (režie: David Cronenberg), série koncertů Drifting and Tilting – Písně Scotta Walkera v londýnském Barbicanu, inscenaci hry Sen noci svatojánské v milánském Teatro Strehler (režie: Luca Ronconi), jedinečný projekt Il Tempo del Postino v Theater Basel a světla pro reprezentativní prodejnu značky Hugo Boss v newyorské čtvrti Meatpacking District. Se samostatnou světelnou instalací se představil na milánském veletrhu nábytkového designu Salone del Mobile 2006.
Mezi jeho budoucí práce patří světelný design pro inscenaci Kupce benátského v milánském Piccolo Teatro, operu La Clemenza di Tito v neapolském Teatro San Carlo a taneční divadlo 1433 Zheng He v Národním divadle v Tchaj-pej.
A. J. Weissbard je stálý světelný designér společnosti Change Performing Arts v Miláně, lektor newyorského Watermill Centera a hostující učitel Norské divadelní akademie a milánské Nuova Accademia di Belle Arte.
Spolupráce na inscenacích
Osud premiéra SEZONA 2001/2002 - Výtvarník světel
Káťa Kabanová premiéra SEZONA 2009/2010 - Světelná režie
Věc Makropulos premiéra SEZONA 2010/2011 - Výtvarník světel
1914 premiéra SEZONA 2013/2014 - Světelný design