Životopis
Italský tanečník a choreograf. Narodil v Římě r. 1960. Po absolutoriu operní akademie se stal členem baletu Římské opery, kde působil deset let. Od sezony 1982/1983 pracoval v souboru Compagnia Aterballetto, kde účinkoval ve všech repertoárových inscenacích včetně děl George Balanchina a Leonida Massina. Spolupracoval s tak významnými choreografy, jako jsou Alvin Ailey, Glen Tetley, Williame Forsythe nebo Jennifer Muller.
V roce 1990 vytvořil svou první vlastní choreografii, Sei in movimento, na hudbu J. S. Bacha, která byla poprvé uvedena na scéně Teatro Sociale v italské Grassině. Vzápětí ukončil své angažmá v souboru Compagnia Aterballetto a zahájil dráhu svobodného umělce. K souborům, s nimiž dosud spolupracoval, patří Balletto di Toscana, londýnský Anglický národní balet (English National Ballet), Ballet National v Marseille, Stuttgarter Ballett, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Dresden, Ballet Teatro Argentino, brazilský Bale da Cidade de Sao Paulo, lisabonský Ballet Gulbenkian, Státní balet Ankara a Ballet du Capitole v Toulouse. Vytvořil choreografie pro baletní soubory milánské La Scaly, Teatro dell'Opera di Roma, Arena Verona a neapolské Teatro San Carlo.
V letech 1997–2007 zastával funkci uměleckého šéfa souboru Compagnia Aterballetto, pro který sestavil nový repertoár a angažoval nové tanečníky. Od roku 2008 působil jako jeho hlavní choreograf až do roku 2012, v roce 2016 působil jako ředitel Baletu Teatro alla Scala, poté se rozhodl plně se věnovat kariéře svobodného umělce.
K jeho nejvýznamnějším dílům pro Compagnia Aterballetto patří Pression, Cantata, Rossini Cards, Vespro, Les Noces, WAM, Romeo a Julie, InCanto, Certe Notti a Le Sacre. Mauro Bigonzetti také vytvořil několik nových choreografií a znovu nastudoval své starší kreace pro Taneční divadlo Alvina Aileyho (Festa Barocca), soubory New York City Ballet (Vespro, In Vento, Oltremare a Luce Nascosta), Les Grands Ballets Canadiens (Le Quattro Stagioni), Státní operu Berlín (Caravaggio), Stuttgarter Ballett (Il Concertone), Státní operu v Hannoveru (La Piaf, Der Prozess), Ballett Basel, Gauthier Dance (Pietra Viva, Alice) a další.
Pro Balet Národního divadla nastudoval v roce 2019 svou inscenaci Kafka: Proces. Po roce 2019 pokračoval v tvorbě působivých děl pro významné baletní soubory po celém světě, jako jsou La Scala a MM Contemporary Dance Company v Itálii, Gauthier Dance v Německu a Introdans v Nizozemí. Vytvořil také choreografii Holo Harmonies pro Balet Národního divadla v Praze. Nadále se aktivně podílí na taneční komunitě a účastní se různých mezinárodních projektů, které přispívají k vývoji současného baletu.
Věnuje se také vzdělávání, nabízí workshopy a masterclass po celé Evropě a Severní Americe. Jeho výuka inspiruje novou generaci tanečníků a zdůrazňuje spojení klasického baletu se současnými tanečními technikami.
Aktualizace: 2024