Životopis
Narodila se v Bratislavě, zemřela v Curychu. V roce 1968 debutovala ve Slovenském národním divadle v Bratislavě jako Rosina (Lazebník sevillský). V roce 1970 byla angažována ve Vídeňské státní opeře, kde se poprvé představila jako Královna noci (Kouzelná flétna), po níž následovala Olympia, Antonia a Giulietta (Hoffmannovy povídky). Politická situace v Československu kladla jejím výjezdům stále větší překážky, takže se roku 1971 rozhodla pro emigraci a přesídlila do Vídně. Průlom pro ni znamenala role Zerbinetty v Ariadně na Naxu a zejména setkání s dirigentem Karlem Böhmem a učitelkou zpěvu Ruthild Boesch; tyto dvě osobnosti se staly rozhodující pro její další profesionální vývoj.
V dubnu 1979 přijel do Prahy poprvé od dob Nového německého divadla kompletní soubor Vídeňské státní opery, aby v téže divadelní budově (tehdy Smetanově divadle) představil svou inscenaci Ariadny na Naxu (25. a 27. 4.). Roku 1974 zpívala Královnu noci na Salcburských slavnostních hrách, 1977 se stejnou rolí debutovala v newyorské Metropolitní opeře. Začínala v koloraturním oboru, v němž si zachovala nepřekonatelnou brilanci, postupně se soustředila na belcantové role také lyrického a dramatického typu. Patřily k nim především role v operách Belliniho a Donizettiho, ale také Mozartova Donna Anna, Královna noci a Konstanze, Rossiniho Rosina, titulní role v Massenetově Manon, Straussova Aminta a Fiakermilli či Adele (Netopýr). Pozvolna přibrala také další role Verdiho oper (Violetta, Gilda).
Četné nahrávky (operní komplety, operní árie a písňové recitály) nabízejí labely Deutsche Grammophon, Decca, EMI, Nightingale Classics a Teldec. Podílela se také na několika významných filmových verzích oper Perníková chaloupka, Rigoletto, Arabella, Cosi fan tutte a Ariadna na Naxu. Důležitou součást jejího uměleckého profilu tvořila koncertní píseň. Jednoznačným uznáním byl titul komorní pěvkyně (Kammersängerin), který jí propůjčila Vídeňská státní opera, jíž byla čestnou členkou.