Životopis
Ester Krumbachová byla česká režisérka, dramatička, spisovatelka, scénáristka, výtvarnice, scénografka a návrhářka filmových i divadelních kostýmů. Narodila se v Brně, zemřela v Praze.Začínala jako kostýmní výtvarnice, kdy působila v divadle v Českých Budějovicích, v Městských divadlech pražských a nakonec i v pražském Národním divadle.V roce 1961 se etablovala i v českém filmu , nejprve jako výtvarnice ve snímku Muž z prvního tisíciletí režiséra Oldřicha Lipského. Jako výtvarnice a návrhářka kostýmů pak velmi často spolupracovala s mnoha režiséry nové české vlny. Spolupracovala i na trezorových snímcích Ucho a Valérie a týden divů, což během normalizace na počátku 70. let způsobilo, že od roku 1970 nesměla po dlouhých 20 let u filmu pracovat vůbec. V té době se věnovala především spisovatelské a scénáristické činnosti. Sama režírovala pouze jediný film - výtvarně kultivovanou hříčku VRAŽDA ING. ČETRA (1970) s Jiřinou Bohdalovou a Vladimírem Menšíkem v hlavních rolích.Vedle spolupráce na scénáři byla i autorkou výtvarné koncepce včetně návrhů kostýmů u filmů O SLAVNOSTI A HOSTECH Jana Němce, SEDMIKRÁSKY a filmu FAUNOVO VELMI POZDNÍ ODPOLEDNE (1983) Věry Chytilové. Jako výtvarnice kostýmů ovlivnila vizuální stránku filmů PENZIÓN PRO SVOBODNÉ PÁNY (1967) Jiřího Krejčíka, VŠICHNI DOBŘÍ RODÁCI Vojtěcha Jasného, KLADIVO NA ČARODĚJNICE (1969) Otakara Vávry, VALERIE A TÝDEN DIVů (1970) Jaromila Jireše. I v dobách, kdy její vliv na filmaře nebyl žádoucí, nepřestávala se o filmové dění zajímat. Po roce 1989 se opět k filmování vrátila, nicméně její tehdejší návrat nebyl tak už zdaleka tak úspěšný jako tomu bylo v 60. letech 20. století. Její poslední uměleckou aktivitou byla spolupráce na výtvarné koncepci debutu Petra Václava MARIAN (1996).
Trpěla mj. také velkými depresemi, které léčila alkoholem, který patrně uspíšil její předčasný odchod z tohoto světa v roce 1996