Životopis
Narozena v Praze, zemřela tamtéž. Po absolvování Pivodovy pěvecké školy (1872) odešla k divadlu v Ulmu. V roce 1873 vystupovala pohostinsky v Plzni a v letech 1873–1874 byla v době vedení opery B. Smetanou angažována v Prozatímním divadle. Již při prvním pohostinském vystoupení 27. 5. 1873 v úloze Markéty (Faust a Markéta) bylo zjevné, že mladá umělkyně je výjimečnou pěveckou osobností se všemi předpoklady pro obor dramatického sopránu. Technickou dokonalost prokazovala i v obtížných rolích klasického a soudobého repertoáru. Herecky teprve hledala adekvátní vyjadřovací prostředky ke svému pěveckému projevu, její mimický a gestický rejstřík byl ještě omezený a nedokázala také zvolit výstižnou masku pro postavy představovaných žen.
Po půldruhém roce odešla znovu do Německa, kde působila v mnoha divadlech (Berlín, Lipsko, Norimberk, Bonn aj.) a vynikla jako mozartovská a zejména wagnerovská zpěvačka. Z Kolína nad Rýnem (1882–1887) přišla v roce 1887 na výzvu ředitele F. A. Šuberta do Národního divadla a zpívala zde do 1. 7. 1894. Po odchodu z ND se v Praze věnovala výuce ve vlastní pěvecké škole, v níž vyškolila řadu vynikajících zpěváků (O. Mařák, C. Šmídová, A. Lebeda, Z. Mollendová ad.).
Manželka barytonisty Německého divadla v Praze Ferdinanda Žikeše, matka zpěváka Richarda Žikeše.