Roman Polák
Datum narození
30.09.1957
Životopis
Roman Polák vystudoval VŠMU v Bratislavě (obor Divadelní režie u Miloše Pietora). Po absolvovaní školy v roce 1982 působil v činohře Státního divadla v Košicích a od roku 1984 v Divadle SNP v Martině. Výsledky jeho práce v martinském divadle ho zařadily mezi nejvýznamnější divadelní režiséry osmdesátych let. Jeho režie nebyly vždy příjimané jednoznačně, vždy však rozvířily pokojnou hladinu a byly výzvou na polemické diskuse. . Představení Romana Poláka svým významem přesahovaly rámec slovenského divadla. V inscenacích Romana Poláka se pojí intelektuální přístup s emocionálním: zájmem o přepojení biologického, psychologického a společenského pohledu na človeka vede naráz až k šokujícímu odkrývání tajemného a temného vnitra postav. Roman Polák pociťoval od začátku potřebu rozvíjet divadlo nejen v poetice, ale především ve filozofii. Potřeba vyjadřovat se expresivním divadelním jazykem je především potřebou „být ve světě jiný“ Nejúspěšnější martinské inscenace Dotyky a spojení (původní název Spor, 1988) P. de Marivaux a Brechtův Baal (1989) reprezentovaly československé divadlo na mezinárodních festivalech po celé Evrópě. Obě dvě představení měla úspěch na přehlídkách ve Wroclawi a Toruni v Polsku, Baal byl udalostí v Moskvě, Dotyky a spojení na BITEF v Bělehradě a obě dvě představení s ročním odstupem (1988 a 1989) nadchla diváky a odbornou kritiku ve skotském Edinburghu. Inscenace Dotyky a spojení dostala dokonce The Guardian Critics´Choice, což je prestižní ocenění kritikou deníku The Guardian. Po celý čas od roku 1990 je průběžná jeho spolupráce s Divadlem Astorka - Korzo ´90. Nejdřív jako hostující režisér a od roku 1996 do roku 2000 byl interním režisérem Astorky. Od roku 2005 je opět režisérem i uměleckým šéfem Astorky. Nezapomenutelné jsou jeho inscenace: dramatizace Kafkova Procesu (Polák - Porubjak, 1992), společný projekt se Studiem L+S), Rostandův Cyrano z Bergeracu (s M. Lasicou v titulní roli, který byl na repertoáru 11 let 1993), Shakespearův Kupec benátský (1994), Ruská tetralogie. A. P. Čechov Strýček Váňa (1995), Ostrovského Les (1997), Gorkého Scény z domu Bessemenovovců / Mešťáci (1998) a Dostojevského Zločin a trest, který v dramatizaci J. Nováka – českého spisovatele žijícího v USA – dostal název Vražda ve Svatém Petěrburgu (1999). S odstupem času potom inscenoval Play Gorkij – Polákova adaptace Letních hostů (2004). Roman Polák byl v letech 2000 – 2002 uměleckým šéfem činohry Státního divadla Košice. V opeře Státního divadla inscenoval dvě opery: Pucciniho operu Tosca a Mozartova Dona Giovanniho. V roce 2000 inscenoval Koltésův Návrat do pouště v pražském Činoherním klubu a v roce 2003 dramatizaci Sologubova románu Ďáblova houpačka. V roce 2000 inscenoval v Městském divadle v Brně Ibsenova Peer Gynta a v roce 2004 hru Toma Stopparda Arkádie. V roce 2005 inscenoval v SND Klimáčkovu hru Hypermarket. Od roku 2006 byl režisérem SND. Do funkce nastoupil 18. dubna 2006 a odešel z ní v květnu 2008.
Textové a hudební úpravy
Saténový střevíček premiéra SEZONA 1992/1993 - Úprava
Dvojí nestálost premiéra SEZONA 1993/1994 - Úprava
Inscenátor
Baal (Divadlo SNP, Martin) premiéra SEZONA 1991/1992 - Režie
Mein Kampf (SND Bratislava) premiéra SEZONA 1991/1992 - Režie
Saténový střevíček premiéra SEZONA 1992/1993 - Režie
Dvojí nestálost premiéra SEZONA 1993/1994 - Režie
Juro Jánošík (Štátna opera Banská Bystrica) premiéra SEZONA 2017/2018 - Režie
Triptych (Slovenské národní divadlo Bratislava) premiéra SEZONA 2017/2018 - Režie