Privatizace (Činohra)
Nová scéna, od 30.01.2025
Popis
Kuponová privatizace položila základy současnému rozložení socioekonomických a politických sil ve veřejné sféře, ovlivnila stovky tisíc životů a stala se jakýmsi základním kamenem novodobého mýtu o znovunabytí svobody. Mnohé osobní příběhy spojené s kuponovou privatizací v sobě obsahují motiv jakéhosi pohádkového „kdyby“ – „Jak bych dnes mohl žít, kdybych se tehdy rozhodl investovat jinak?“ – „Jak by vypadal můj život, kdyby mí rodiče tehdy šíleně zbohatli?“ – „Co kdyby po dědovi zbyly akcie, o kterých nikdo neví?“... Jako by se v pojetí malé a velké privatizace střetávaly malé a velké dějiny České republiky, ale i každého z jejích občanů. Příběhy spojené s kuponovou privatizací s sebou často přinášely sny a touhu po svobodě, naivitu, ale také bratrovražedný boj o moc a majetek. V živorodé „pohádce nového národního obrození“ jako by ani nezbýval čas myslet doopravdy na sebe. Vnímat se jako živou bytost. Vnímat své meze růstu. Vnímat svou konečnost.

I proto se částečně dokumentární a částečně fikční inscenace, která je do určité míry vytvářena společně s herci, stáčí především k osudu konkrétního hrdiny, Petra Kellnera. Jeden z velkých osudů kuponové privatizace totiž končí tragickou havárií. V době nejsilnějšího lockdownu daleko od civilizace na vrcholu ledovce umírá člověk, jehož do zřícené helikoptéry přivedl astronomický úspěch prožitý v devadesátých letech. Jeho život končí v absolutním tichu a izolaci, do které se tak dlouho snažil skrývat před zraky veřejnosti. Jak to, že po desetiletích nevyžádané mediální pozornosti, po salvě dotazů, „jak vůbec bylo možné získat takové bohatství a jak se s ním žije“ ho ve chvíli smrti nikdo neslyší…?

Autorský projekt Privatizace vychází především z rozhovorů, vzpomínek a svědectví lidí, kteří byli nějakým způsobem ovlivněni aktivitami PPF, vyskytovali se v okolí Petra Kellnera nebo se stali pozorovateli jeho kariéry a bytí. Právě tento životní příběh je totiž skutečným příběhem privatizace – a naše inscenace také mnohem víc vypovídá o privatizaci jednoho konkrétního lidského osudu než o privatizaci jako takové.

Děkujeme především Vojtěchu Boháčovi – za konzultace a cenné rady, které nám při přípravě inscenace poskytl. Zároveň děkujeme Nakladatelství ZEĎ, Janu Dražanovi a Janu Perglerovi, z jejichž knihy KELLNER jsme mj. čerpali, díky patří i všem dalším respondentům, kteří se nám svěřili se svými zkušenostmi, zážitky a příběhy. Pevně věříme, že lidé, kteří s námi naopak své zkušenosti sdílet odmítli, budou v budoucnu ochotni se o ně podělit.

UPOZORNĚNÍ: Publikum je usazeno na elevaci na jevišti bez možnosti se opřít, sezení může být tedy méně komfortní. Představení není vhodné pro diváky s omezenou schopností pohybu a pro diváky na invalidních vozících. V představení se používá stroboskop, kouřostroj a vulgarismy.

Délka představení 1 hodina 35 minut, hraje se bez přestávky.
Z důvodu rekonstrukce Nové scény hráno od sezony 2025/2026 v divadle La Fabrika.
Textové a hudební úpravy
Inscenátoři
Spolupracovali
Asistent/ka režie : Eliška Borová
Asistent výpravy : Ema Dulíková
Pohybová spolupráce : Dora Sulženko Hoštová
Fonetická spolupráce : Kateřina Hanušová
Korepetice : Jana Vychodilová
Mistr světel : Aleš Klíma
Mistr zvuku : Jan Brambůrek
Nápověda : Darina Korandová
Vedoucí projekce : Július Štefan
Světelný design : Karel Šimek
Vedoucí světelné, zvukové a projekční techniky : Pavel Moc
Umělecký ředitel výroby : Martin Černý
Vedoucí garderoby : Valentýna Bergerová
Vedoucí maskérny : Eva Nyklíčková
Vedoucí jevištního provozu : Jan Veselý
Vedoucí výroby dekorací : Zdeněk Stěhule
Vedoucí výroby kostýmů a vlásenek : Aleš Frýba
Fotogalerie
Privatizace - 30.01.2025, David Prachař
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, David Prachař
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, David Prachař
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, David Prachař, Marie Poulová
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, David Prachař, Mark Kristián Hochman
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Igor Orozovič, Šimon Krupa, ležící Robert Mikluš a Mark Kristián Hochman
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Marie Poulová, v pozadí Pavla Beretová
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Mark Kristián Hochman
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Mark Kristián Hochman
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Mark Kristián Hochman
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Mark Kristián Hochman
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Mark Kristián Hochman, Igor Orozovič, Pavla Beretová, Šimon Krupa
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Pavla Beretová
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Pavla Beretová, David Prachař
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Pavla Beretová, Igor Orozovič, Šimon Krupa
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Pavla Beretová, Šimon Krupa
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Robert Mikluš
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Robert Mikluš, Igor Orozovič, Mark Kristián Hochman, Šimon Krupa
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Robert Mikluš, Igor Orozovič, Šimon Krupa
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Robert Mikluš, Marie Poulová
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Robert Mikluš, Marie Poulová
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Robert Mikluš, Marie Poulová
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Robert Mikluš, v popředí Igor Orozovič, ležící Mark Kristián Hochman
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Šimon Krupa
Foto: Martin Špelda
Privatizace - 30.01.2025, Tomáš Vtípil, Robert Mikluš
Foto: Martin Špelda