Moises Parker
Životopis
Tenorista narozený 1945 v Las Villas (Kuba)

Předtím, než se začal věnovat zpěvu, působil Moises Parker jako učitel španělštiny a teologie na Jamaice a v USA. Studium zpěvu absolvoval na Vysoké hudební škole v Mnichově, na konzervatoři Giuseppa Verdiho v Miláně a na Juilliard School v New Yorku; k jeho pěveckým pedagogům patřili Tito Gobi, Richard Holm a Hermann Reutter. Je nositelem cen z mezinárodních pěveckých soutěží v Bussetu (Voci verdiane, 1974) a Barceloně (Francisco Viňas, 1976).
V roce 1976 uskutečnil svůj operní debut na jevišti City Center Opera v New Yorku jako Don José v Carmen. 1978-80 byl angažován u Opery na Rýně ve Štrasburku, kde kromě Dona José mj. zpíval Tamina v Kouzelné flétně, titulní postavu v Hoffmannových povídkách, nebo Ratansena v opeře-baletu Alberta Roussela Padmavati. V sezoně 1981/82 hostoval u Skotské opery v Glasgowě a u Velšské opery v Cardiffu (mj. Rudolf v Bohémě, Don Alvaro v Síle osudu). V další sezoně pokračovala jeho pohostinská vystoupení v Braunschweigu, Augsburgu a v Německé opeře v Berlíně (zde Pinkerton v Madama Butterfly). V roce 1984 zpíval v Coburgu svého prvního Otella, který se stal jeho erbovní rolí představenou i ve Státní opeře Praha (dále ve Stuttgartu, Braunschweigu, Klagenfurtu, Augsburgu, Budapešti). Jakožto zpěvák tmavé pleti slavil v sezoně 1988/89 velký úspěch v autentickém ztvárnění Porgyho v Gershwinově opeře Porgy a Bess na scéně berlínského Theater des Westens. Od roku 1988 člen divadla v Kielu hostoval opakovaně ve Würzburgu (Bacchus v Ariadně na Naxu, Tannhäuser). V Kielu se 1990 podílel na německé premiéře opery Franka Leoniho L‘ Oracolo. Od roku 1992 navázal úspěšným záskokem v roli Otella dlouhodobější spolupráci se Státní operou Praha, dále hostoval např. jako Florestan ve Fideliovi a Kalaf v Turandot v Kapském Městě, nebo jako Tristan ve Würzburgu.
Kvalitní pěvec s dobrými hereckými předpoklady byl žádán nejen na operních scénách, ale i v koncertních síních, k jeho repertoáru patřila 9. symfonie a Missa solemnis Ludwiga van Beethovena, Händlův Mesiáš, Mendelssohnův Eliáš, Mozartovo a Verdiho Requiem, oratorium Friedricha Schneidera Weltgericht, Rossiniho Stabat Mater či Malá slavnostní mše. Moises Parker ve své kariéře spolupracoval s dirigenty jako Alain Lombard, Richard Armstrong, János Kulka, Stefan Soltész, Klauspeter Seibel, Luis Antonio García Navarro, Imre Palló, William Vendice, jeho režiséry byli Götz Friedrich, Joachim Herz, Göran Järvefeldt, Robert Herzl, Peter Ehrlich, ad. Pořídil řadu rozhlasových a televizních nahrávek v Německu, Holandsku, Anglii a Severní Americe. V České republice vystupoval rovněž na mezinárodním hudebním festivalu v Českém Krumlově.
Role
Il trovatore (Státní opera Praha) premiéra SEZONA 1992/1992 - Manrico
Otello (Státní opera Praha) premiéra SEZONA 1992/1992 - Otello
Tannhäuser (Státní opera Praha) premiéra SEZONA 1992/1993 - Tannhäuser
Turandot (Státní opera Praha) premiéra SEZONA 1995/1996 - Neznámý princ (Kalaf)
Lohengrin (Státní opera Praha) premiéra SEZONA 1996/1997 - Lohengrin
Otello premiéra SEZONA 1991/1992 - Otello