Sláva Daubnerová
Životopis
Slovenská režisérka (nar. 1980 v Bojnici). Po maturitě na střední škole ve slovenské Prievidzi, kde získala diplom z německého jazyka, vystudovala kulturologii na Komenského univerzitě v Bratislavě a absolvovala doktorandské studium na Katedře divadelní vědy Divadelní fakulty Vysoké školy múzických umění v Bratislavě. V roce 2006 založila profesionální divadelní platformu P.A.T., která se věnuje současnému divadlu a tanci s využitím nových médií. V rámci této platformy uvedla svůj první sólový projekt Cely. Následně vytvořila řadu multimediálních, hudebních a scénických instalací a divadelních projektů (Hamletmachine, Polylogue, M.H.L., Some Disordered Interior Geometries, Iluminárium, Untitled, Solo lamentoso).
Jako autorka, režisérka a herečka hostovala v divadlech na Slovensku i v zahraničí (Národní divadlo v Praze, Slovenské národní divadlo a Aréna v Bratislavě, HaDivadlo v Brně). Je držitelkou dvou prestižních slovenských divadelních cen Dosky a několika ocenění Slovenského literárního fondu, získala také ceny festivalu Nová dráma/New Drama a Nadace Tatrabanky. Její inscenace a performance byly s úspěchem uvedeny na festivalech na Slovensku (Nová dráma, Dotyky a spojenia, Divadelná Nitra) a dalších zemích (USA, Rusko, Itálie, Německo, Polsko, Jižní Korea, Rakousko, Česká republika, Slovinsko, Maďarsko, Chorvatsko, Arménie).
Dále se podílela na četných mezinárodních site specific projektech (TransForma 2009, Thalia Theater Halle) a zúčastnila se uměleckých stáží (Grotowského institut ve Wroclavi, Le Tas de Sable – Ches Panses Vertes v Amiens). V roce 2011 byla stipendistkou festivalu Berliner Festspiele na Internationales Forum des Theatertreffens v Berlíně. V letech 2012 a 2013 vedla na VŠMU v Bratislavě semináře věnované tanečnímu divadlu, v roce 2014 vyučovala na Katedře kulturologie Komenského univerzity v Bratislavě, v roce 2014 přednášela na téma uměleckého projevu a genderových otázek na Humboldtově univerzitě v Berlíně. Ve slovenském a českém divadelním kontextu si jako autorka, režisérka, performerka a herečka vysloužila uznání za své dramatické kompozice na rozhraní divadla a performance. Většina jejich kreací přesahuje žánr činohry použitím nových médií a pohybu, a také rekonstrukcí a dekonstrukcí textů. Je často zvána ke spolupráci na projektech v kamenných divadlech, pro které režírovala úspěšné inscenace opery (Národní divadlo v Praze – D. Šostakovič: Orango & Antiformalistický jarmark, Ch. Gounod: Romeo a Julie, L. Janáček: Výlety páně Broučkovy, R. Ščedrin: Lolita; Státní divadlo Košice – M. Piaček: 66 sezón) i činohry (Slovenské národní divadlo: Desatero přikázání (S. Daubnerová: Cti otce svého i matku svou), Zpívající dům, divadlo Aréna v Bratislavě: Povstání).
Zároveň se nadále věnuje tvorbě pro platformu P.A.T., v jejímž rámci pokračuje v konceptuálním výzkumu otázek umění a adaptacích děl známých autorů. Zvláštní postavení v její tvorbě zaujímají monodramatické kompozice. Daubnerová scénicky zpracovala životopisy umělkyň Magdy Husákové Lokvencové, Louise Bourgeois a Francesky Woodman. Významnou součástí přípravy jejich divadelních inscenací je aplikovaný výzkum zvolené látky a detailní studium souvisejícího materiálu. Svou uměleckou práci vždy začíná hloubkovou analýzou příslušného tématu a promyšleným konceptem každé inscenace. Přípravy zahrnují různé asociace, přičemž Daubnerová využívá své bohaté zkušenosti autorky a interpretky. Po zevrubném vymezení myšlenek a materiálu následuje takzvaný „akční scénický design“ a uplatnění nových médií (video art, hyper média, interaktivní instalace) i fyzického pohybu. Výsledkem je konfrontace živého účinkujícího s prostorem a předměty na scéně. Daubnerová chápe tělo herce-umělce jako mobilní objekt s aktivním vztahem vůči scénickému designu, osvětlení, video projekci a dalším použitým divadelním prvkům. Ačkoli jejím inscenacím předchází náročný výzkum, detailní technická a umělecká příprava, všechny její kreace se vyznačují pozoruhodnou svérázností, která nabízí jedinečný názor a nekonvenční pohled na zpracovaný námět.
Většinu svých inscenací nejen režíruje, je také autorkou textů, vizuálních konceptů, scény a kostýmů. Podílela se i na řadě projektů vytvořených ve spolupráci s hostujícími herci, tanečníky, choreografy, hudebníky a výtvarníky. Těší se zvláštnímu postavení mezi současnými slovenskými režiséry díky své specifické divadelní poetice, jasně definovaným uměleckým výpovědím, nápaditým scénickým designům a odvaze experimentovat.

Aktualizace: říjen 2019
Inscenátor
Antiformalistický jarmark premiéra SEZONA 2014/2015 - Režie
Orango premiéra SEZONA 2014/2015 - Režie
Romeo a Julie premiéra SEZONA 2015/2016 - Režie
Výlety páně Broučkovy premiéra SEZONA 2017/2018 - Režie
Lolita premiéra SEZONA 2019/2020 - Režie
Ariadna na Naxu premiéra SEZONA 2023/2024 - Režie, Choreografie
Spolupráce na inscenacích
Lolita premiéra SEZONA 2019/2020 - Pohybová spolupráce