Životopis
Rakouský choreograf a tanečník ruského původu. Narodil se v Moskvě, trvale působí ve Vídni. Po absolvování Baletní akademii Bolšovo Teatra následovaly další školy – Ballettkonservatorium v St. Pölten, John-Cranko-Ballettakademie ve Stuttgartu a Ballettschule der Wiener Staatsoper ve Vídni. V roce 2007 nastoupil do angažmá do Wiener Staatsoper, kde byl v roce 2015 jmenován demisólistou. Tančil sólové role v klasických baletech La Sylphide, Labutí jezero, Don Quijote, Giselle, Marná opatrnost, Manon, ale i v moderních opusech současných tvůrců, jako jsou Jorma Elo, Paul Lightfoot, Alexander Ekman, Jean-Christophe Maillot, Patrick de Banana, Thierry Malandain ad. Na konci sezony 2021/2022 ukončil svou aktivní taneční kariéru, aby se plně věnoval choreografickým projektům.
Vytvořil moderní opusy pro Wiener Staatsballett (2013 – Zeitverschwendung, Das hässliche Entlein, 2017 – Der Feuervogel), Stanislavsky Theatre in Moscow (2016 – Tea or Coffe), Bundesjugendballett in Hamburg (2017 – Reversal), Bavarian State Ballet (2017 – Discovery).
V roce 2017 zahájil spolupráci s Bavorsko státním baletem v Mnichově, kde působil jako rezidenční choreograf od roku 2019 do 2022. Mezi jeho úspěchy patří Cecil Hotel (2019), nominované na Prix Benois de la Danse 2020, a Der Schneesturm (Sněhová bouře, 2021), celovečerní balet na zakázanou hudbu Lorenz Dangel, který měl premiéru na Národním divadle v Mnichově. Další významná díla zahrnují Perfect Example (2018) pro Balet Národního divadla, choreografii pro baletní část Novoročního koncertu Vídeňské filharmonie (2019) a Die kahle Sängerin (Holá sopranistka, 2021) pro Ballett am Rhein Düsseldorf Duisburg. V roce 2024 uvedl novinku Chalk pro Ballett am Rhein.
Na Origen Festival Cultural ve Švýcarsku vytvořil celovečerní choreografická díla Passengers (2021), Choice, Judgment and Control (2023) a Beef (2024), všechna s živou hudbou Christofa Dienze. V prosinci 2022 měl premiéru novou verzi Šípkové Růženky v Linz Music Theatre v Rakousku.
V roce 2015 získal Speciální cenu pro nejlepšího tanečníka a choreografa na Mezinárodním tanečním festivalu TANZOLYMP. O rok později obdržel jako choreograf německou taneční cenu ZUKUNFT a v roce 2017 byl nominován na prestižní ruskou cenu „Golden Mask“ za choreografii Tea or Cofee. V roce 2017 představil balet Pták Ohnivák na hudbu I. Stravinského pro Vídeňský státní balet a též vytvořil sólovou variaci pro Sergeje Polunina v rámci festivalu Origen Festival Cultural ve Švýcarsku.
Aktualizace: 2025