Lucie Bělohradská
Životopis
Po maturitě na gymnáziu odešla s režisérem Janem Grossmanem jako elévka-asistentka do chebského divadla. Po roce začala studovat režii na pražské DAMU (absolvovala v roce 1980). ■ V letech 1980–86 byla angažována v Divadle Na zábradlí, kde jednak asistovala režiséru Schormovi a jednak sama režírovala několik inscenací (Merci, Pobřeží, El Campo, Paní z moře). Současně spolupracovala autorsky i režijně s Divadlem v Řeznické (Zpráva pro pána, kterému nemá kdo psát, Kdo se ukrývá za zdí). V období 1987–89 působila (a byla spoluzakladatelkou) ve Volném sdružení režisérů (Konec krále Filipa v Rubínu). V té době však začala spolupracovat i s dalšími divadly – např. s DISKem (1988; Jeptiška), libereckým Divadlem F. X. Šaldy (1989; Vlci), krátce působila v Městských divadlech pražských (Letos na mraze v Divadle „K“) aj. ■ Uplatnila se i jako pedagožka DAMU. Na Katedře alternativního a loutkového divadla, kde působila v letech 1990–96, připravila se studenty několik pozoruhodných titulů (Láska dona Perlimplina, Androkles a lev, Hrůzy lásky u Shakespeara, Lysistrata). Souběžně se autorsky podílela na inscenacích Josefa Krofty v Ženevě (1993–94). ■ Ve výčtu jejích režijních prací je nutné uvést spolupráci s Divadlem pod Palmovkou: jmenujme za všechny: Slečna Julie (1997), Caligula (1998), Eurydika (1999), Oidipús vladař (2002) aj., na Pražském hradě v rámci Letních shakespearovských slavností režírovala Hamleta (2003), v Divadle na Vinohradech Pobřeží (2004), Richard Druhý (2006), v Divadle Viola jazzové monodrama Novecento (Magické piáno) od A. Baricca s hudbou E. Viklického v hlavní roli s Davidem Prachařem, který byl za tuto roli nominován na Cenu Thálie 2006 ad. ■ V činohře Národního divadla jsme se s její prací seznámili poprvé v roce 1998, kdy nastudovala hru I. Bergmana Po zkoušce (v Divadle Kolowrat), poté režírovala původní hru Přemysla Ruta Olga a ďábel (DK 2001), scénické čtení Oberon Uga Chitiho (DK 2004) a Virginii Edny O´Brienové (DK 2005). ■ Rozsáhlá je její spolupráce s televizí, pro kterou napsala několik původních scénářů (např. Stopy ve skle), několik inscenací a televizních filmů sama režírovala (3x Samuel Beckett, Sartre: S vyloučením veřejnosti, vlastní scénář Hra se smrtí, D. Fischerová: Andělský smích, Lowrence–Verner: Lišák atd.).
Textové a hudební úpravy
Listy důvěrné (Leoše Janáčka) premiéra SEZONA 2008/2009 - Úprava
Inscenátor
Lidský hlas (Státní opera Praha) premiéra SEZONA 1999/2000 - Režie, Scéna, Kostýmy
Po zkoušce premiéra SEZONA 1998/1999 - Režie
Olga a ďábel premiéra SEZONA 2000/2001 - Režie
Virginia (Hra ze života Virginie Woolfové) premiéra SEZONA 2004/2005 - Režie
Sladké ptáče mládí premiéra SEZONA 2006/2007 - Režie
Listy důvěrné (Leoše Janáčka) premiéra SEZONA 2008/2009 - Režie, Scéna