Popis
V roce 1998 byl Igor Stravinskij americkým časopisem Time zařazen mezi sto nejvlivnějších osobností dějin 20. století. Jeho hudební tvorba je velmi rozsáhlá a velmi rozmanitá. Prošla radikálními stylovými proměnami od pozdního romantismu přes expresionismus, neoklasicismus až po experimentální směry 50. a 60. let. Právě tak je pro ni příznačná i různorodost žánrů, forem, inspirací a námětů či nástrojových obsazení. Pro náš koncert jsme proto záměrně vybrali pět Stravinského skladeb, představujících pět různých, až protikladných světů, které se navzájem zásadně liší svým hudebním jazykem, atmosférou, námětem i obsazením. Jejich jediným společným rysem je obdivuhodně proměnlivá osobnost autora.
Poctu Igoru Stravinskému uvádíme v rámci projektu Musica non grata, v němž představujeme hudbu autorů, kteří se v minulosti stali nežádoucími pro některý z totalitních režimů 20. století, především nacistický. Mezi tyto autory patří paradoxně i Stravinskij – paradoxně proto, že sám nepatřil mezi politicky zvláště angažované umělce, ani mezi ty, jejichž rasový či sociální původ by u představitelů totalitní moci budil nevoli. Přesto byla jeho hudba na konci 30. let v Německu označena za „zvrhlou“ a jako taková byla také prezentována v roce 1938 na nechvalně známé nacistické výstavě Entartete Musik v Düsseldorfu.
Program koncertu z díla Igora Stravinského:
Jaro, píseň z cyklu Dvě písně na verše Sergeje Goroděckého – Zpěv: Alžběta Poláčková
Kocouří ukolébavky – Zpěv: Kateřina Jalovcová, klarinety: Miloš Bydžovský, Jiří Kotal, Tomáš Čistecký
Tři písně na slova japonské poezie – Zpěv: Yukiko Kinjo
Suita z baletu Pulcinella
Mše pro sbor a dechové nástroje – Sólo: Jaroslav Březina
Projekt Musica non grata vznikl za finanční podpory Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze.
Koncert byl natočen na záznam a zhlédnout jej bylo možné v době zavřených divadel z důvodu pandemie koronaviru na kanálu YouTube.com.
Délka záznamu: 1 hodina 5 minut.
Na záznamu spolupracovaly Studio POKROK a FRMOL Production.