Boris F. Kudlička
Datum narození
05.12.1972
Životopis
Studoval scénografii na Akademii múzických umění v Bratislavě a na Akademii výtvarných umění v holandském Groningenu. Jako scénograf debutoval v bratislavském Slovenském divadle scénou k baletu Oskara Nedbala. V roce 1995 začal pracovat v Polské národní opeře ve Varšavě, nejprve jako asistent Andrzeje Kreutze Majewského, poté jako hlavní scénograf. Tehdy propracoval svůj originální styl, charakteristický pro minimalismus, s užitím materiálů netypických pro divadelní designy a výrazových prostředků čerpajících z inspirací výtvarného umění, filmu a dalších oblastí. Jeho scénografie jsou nekonvenční, založené na kontrastech a otevřené různých výkladům.

Od roku 1996 pracuje ve svobodném povolání a věnuje se především opeře. Od roku 1999 navrhl více než tucet operních scénografií pro Mariusze Trelińského: Madama Butterfly, Král Roger, Otello, Don Giovanni, Evžen Oněgin, Piková dáma, Andrea Chénier, Bohéma, Orfeo ed Euridice, Boris Godunov, Jolanta, Modrovousův hrad, Aleko, La traviata, Turandot, Bludný Holanďan, Salome, Powder Her Face, Tristan a Isolda, Mrtvé město, Ohnivý anděl. Vytvořil scénografie pro světové operní domy a festivaly – Metropolitní opera v New Yorku, Covent Garden v Londýně, Festival d’Aix-en-Provence, Théatre Royal de la Monnaie v Bruselu, Státní opera Berlín, Washington Opera, Los Angeles Opera, Velšská národní opera v Cardiffu, Theater an der Wien, Tokyo Bunka Kaikan, Opéra du Rhin ve Štrasburku, Semperova opera v Drážďanech, San Francisco Opera, Opera Frankfurt, Královská švédská opera ve Stockholmu, Královská dánská opera v Kodani, Mariinské dovadlo v Petrohradě a Festspielhaus Baden-Baden.

Pravidelně spolupracuje s renomovanými světovými režiséry. Pro Keitha Warnera navrhl scénu pro Smrt v Benátkách, Leara Ariberta Reimanna a Bouři Thomase Adese (Opera Frankfurt), Verdiho Simona Boccanegru (Štrasburk), Figarovu svatbu a Ďábly z Loudunu Krzysztofa Pendereckého (Polská národní opera, Varšava) a Otella (Covent Garden). S Amonem Minamoto spolupracoval na produkci The Temple of the Golden Pavilion japonského autora jménem Yukio Mishima (Kanagawa Arts Center, Yokohama; Lincoln Festival, New York), Kouzelné flétně (Landestheater Linz, Tokyo Bunka Kaikan) a Kinkakuji japonského skladatele jménem Toshiro Mayuzumi (Opéra National du Rhin, Tokyo Bunka Kaikan). Pro Dalea Duisinga vytvořil scénu pro Cestu do Remeše, Zneuctění Lukrécie, Hoffmannovy povídky, Medeu, Janovy pašije, Perníkovou chaloupku a Chabrierovu L’étoile (Státní opera Berlín).

Navrhuje scény také pro film, divadlo, koncerty a světové výstavy. V roce 2009 je partnerem v architektonické kanceláři WWAA, kterou dnes vede spolu s Marcinem Mustafou a Natalií Paszkowskou. Spolunavrhoval polské pavilóny pro Expo v Hannoveru (2000, s Andrzejem Majewskim) a v Šanghaji (2010, s WWAA), která získala stříbrnou medaili. Pro Národní muzeum ve Varšavě vytvořil dvě pozoruhodné výstavy: Guercino. Triumf baroka. Mistrovská díla z Centa, Říma a polských sbírek a Brescia. Renesance v severní Itálii. Moretto-Savoldo-Moroni. Rafael-Tizian-Lotto. Ve spolupráci s architektonickým ateliérem WWAA navrhl nový interiér pro Hotel Europejski a restauraci Belvedere ve Varšavě, a také se podílel na soukromých investičních projektech v Kataru a ve Švýcarsku. Zpracoval koncept stálé expozice Muzea polských dějin ve Varšavě v rámci mezinárodní zakázky, kterou získaly společnosti WWAA a Platige Image. Značka Boris Kudlička a WWAA nabízí luxusní řešení interiéru, stylový design a renovace komerčních i soukromých prostor – realizované projekty zahrnují renovaci a přeměnu interiérů Małachowského paláce v polském Nałęczowě.

Za své kreace obdržel řadu ocenění. V roce 2005 mu Divadelní ústav ve Varšavě udělil cenu za scénografii, kterou vytvořil pro inscenaci Richard II. (Národní divadlo ve Varšavě). Je držitelem polské Bronzové a Stříbrné medaile Gloria Artis za kulturní přínos (2006, 2015). Dále získal dvě slovenské divadelní ceny Dosky a dvě zlaté medaile na Pražském quadriennale (2007, 2015; v roce 2011 byl kurátorem této mezinárodní přehlídky). Je také držitelem polské ceny Culture.pl Superbrand (2016, spolu s Mariuszem Trelińským), Ceny C. K. Norwida Mazovského vojvodství (2003, 2016) a televizní ceny Gwarancja Kultury (spolu s Mariuszem Trelińským, 2015). V letech 2011–2013 Kudlička vyučoval scénický design na Akademii výtvarných umění ve Varšavě.

Aktualizace: 2019
Inscenátor
Má vlast (Státní opera Praha) premiéra SEZONA 2005/2006 - Scéna
Má vlast (Státní opera Praha) premiéra SEZONA 2008/2009 - Scéna
Prodaná nevěsta premiéra SEZONA 1998/1999 - Scéna
Rasputin (SND Bratislava) premiéra SEZONA 2004/2005 - Scéna
Salome premiéra SEZONA 2014/2015 - Scéna
Elektra premiéra SEZONA 2015/2016 - Scéna
Norma premiéra SEZONA 2015/2016 - Scéna
Láska ke třem pomerančům premiéra SEZONA 2018/2019 - Scéna
Lolita premiéra SEZONA 2019/2020 - Scéna
Spolupráce na inscenacích
Jeremias premiéra SEZONA 1996/1997 - Scénografická spolupráce
Fotogalerie
Lolita - 03.10.2019, scéna Boris F. Kudlička
Foto: Hana Smejkalová
Lolita - 03.10.2019, scéna Boris F. Kudlička
Foto: Hana Smejkalová
Lolita - 03.10.2019, scéna Boris F. Kudlička
Foto: Hana Smejkalová