Životopis
Narodil v Ostravě. V roce 1989 absolvoval studium operní režie na hudební fakultě AMU u Ladislava Štrose. Na divadelní fakultě AMU se formou mimořádného studia paralelně věnoval také dramaturgii. V roce 1988 založil spolu se scénografem Danielem Dvořákem Operu Furore, experimentální operní studio. O dva roky později byli oba jako intendanti pověřeni řízením Komorní opery Praha, kterou reorganizovali na Operu Mozart. Od roku 1998 působil jako umělecký šéf, dramaturg a režisér ve Státní opeře Praha. V letech 2002–2006 zastával post šéfa opery Národního divadla v Praze. Od 1. 1. 2010 je ředitelem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. V roce 2011 založil a umělecky společně vede se skladatelem a dirigentem Petrem Kotíkem festival NODO (Dny nové opery Ostrava), který pořádá společně Národní divadlo moravskoslezské a Ostravské centrum nové hudby jako bienále od roku 2012.
Za svou dosavadní uměleckou dráhu realizoval Jiří Nekvasil přes sedmdesát operních a činoherních inscenací, nejprve zejména pro Operu Furore (Faust, Houslema do železa, Andy Warhol, Golem - extáze expresionismu), Operu Mozart (The Best of Mozart, Figaro? Figaro!, Play Magic Flute, Don Juan Bastien). V letech 1992–1998 realizoval během letních stagion Opery Mozart v pražském Stavovském divadle mozartovský cyklus – Kouzelná flétna, Cosi fan tutte, La clemenza di Tito, Figarova svatba, Don Giovanni. Ve Státní opeře Praha inscenoval v letech 1999–2002 světové premiéry oper Bubu z Montparnassu (E. F. Burian), Faidra (E. Viklický) a Circus Terra (T. Madsen), dále českou premiéru opery Utahování šroubu (B. Britten), Es war einmal (A. Zemlinsky) a operu Polský žid (K. Weis).
Jeho tvorba zahrnuje i práci v činohře, loutkovém divadle a na řadě mezižánrových projektů. Nastudováním rockové opery Tima Rice a Andrew Lloyd Webera Jesus Christ Superstar na jaře 2016 se souborem opereta/muzikál Národního divadla moravskoslezského vstoupil úspěšně i na pole tohoto žánru. V centru jeho pozornosti se nalézají zejména díla 20. století, nová tvorba a česká opera. Řadu oper nastudoval ve světových, národních či novodobých premiérách.
V Národním divadle v Praze debutoval v roce 1997 nastudováním světové premiéry opery Jana Klusáka Zpráva pro akademii v jednom večeru s českou premiérou opery Michaela Nymana Muž, který si spletl svou ženu s kloboukem. Dále zde nastudoval mj. Smrt Klinghoffera Johna Adamse, Janáčkovy Výlety páně Broučkovy a Její pastorkyňu, Cileovu Adrianu Lecouvreur, Smetanovu Prodanou nevěstu, Tajemství a Dvě vdovy, Řecké pašije Bohuslava Martinů, Antigonu Josefa Myslivečka, Pucciniho Děvče ze Západu a scénické provedení Verdiho Requiem. Je spoluautorem (spolu s hudebním skladatelem Alešem Březinou) a zároveň režisérem opery Zítra se bude...
Ve Státní opeře Praha inscenoval světové premiéry oper Bubu z Montparnassu E. F. Buriana, Faidra Emila Viklického a Circus Terra Trygve Madsena, českou premiéru Brittenovy opery Utahování šroubu a dále opery Es war einmal Alexandra Zemlinského, Polský žid Karla Weise, Don Quichotte Julese Masseneta a Tři Pintové Carla Marii von Weber a Gustava Mahlera. V Národním divadle Brno realizoval Juliettu Bohuslava Martinů a Pucciniho Madama Butterfly a Turandot a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě Massenetova Werthera, operu Cardillac Paula Hindemitha, Dvořákovu Armidu, Život prostopášníka Igora Stravinského, Ohnivého anděla Sergeje Prokofjeva, Janáčkovu Káťu Kabanovou, Smetanovu Čertovu stěnu a Branibory v Čechách, Mirandolinu a Tři přání Bohuslava Martinů, dále ve světové premiéře úzdravné operum L2: brána života Jaroslava Duška, Ondřeje Smeykala a Mária Buzziho a v koprodukci s pražským Národním divadlem světovou premiéru opery Filoktétés Jana Klusáka. Pro bienále NODO a festival nové a experimentální hudby Ostravské dny připravil ve spolupráci se scénografem Davidem Bazikou scénické realizace světových či českých premiéra děl Františka Chaloupky, Salvatore Sciarrina, Rudolfa Komorouse, Petra Kotíka, Györge Ligetiho.
Jiří Nekvasil působí jako režisér také v zahraničí (Bratislava, Buenos Aires – jihoamerická premiéra opery Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka, Catania, Dublin, Düsseldorf, Erfurt, Hamburk, Maribor, Nantes, Oslo, Portsmouth, Virginia, Regensburg, Rheinsberg, Riga, Rostock, Tallin, Tampere, Trier).
Vedle práce v divadle spolupracuje Jiří Nekvasil jako režisér téměř 20 let také s Českou televizí, podílí se především na tvorbě hudebních pořadů (přes 130 režií). Je autorem řady dokumentárních filmů, např. Alois Hába, Opera podle Josefa Berga, Operní mág Václav Kašlík, dvou filmů věnovaných Bohuslavu Martinů (Návrat z exilu, Martinů a Amerika) a hudebního filmu věnovaného Ervinu Schulhoffovi (Zuby mi cvakají v rytmu shimmy). Z poslední doby je to pak sedmidílný seriál Krajan G. M. (Zdeněk Mahler vypráví o Gustavu Mahlerovi). V České televizi natočil i několik oper, a to nejen záznamy vlastních operních inscenací (Golem, Bubu z Montparnassu, Es war einmal, Poský žid, Tajemství), ale zejména originální televizní a filmová zpracování: Ivan Kurz – Večerní shromáždění, Josef Berg – Odysseův návrat, Evropská turistika. K nejpozoruhodnějším pak patří filmové zpracování děl B. Martinů – mechanického baletu Podivuhodný let a oper Slzy nože a Hlas lesa. Filmy Podivuhodný let a Slzy nože byly oceněny na mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha 1999 Zlatým křišťálem a v roce 1999 na Festivalu Screening stage Arts Prize hlavní cenou Grand Prix a cenou za nejoriginálnější způsob režie. V roce 2017 natočil další Martinů opus Čím lidé žijí, za který obdržel Speciální cenu za mimořádný umělecký počin festivalu Zlatá Praha 2018.
10. 5. 2016 obdržel cenu Společnosti pro vědu a umění za propagaci české kultury v zahraničí.
Více informací na www.nekvasil.com
Aktualizace: září 2018