Popis
Chorální symfonie pro sóla, sbor a orchestr na slova E. A. Poea v přebásnění Konstantina Balmonta.
Hudba Sergeje Rachmaninova a Igora Stravinského přežila nenávistné ideologie 20. století – komunistickou i nacistickou – a dnes tvoří nepřehlédnutelnou součást našeho společného kulturního dědictví, přestože kdysi byla označena za nežádoucí a měla být zapomenuta. Uvedením těchto dvou děl si připomeneme, že ruská hudební tradice a kultura vždy přirozeně souvisela a souvisí s hudbou a kulturou západní i to, jak bylo a dosud bohužel je mezi tyto dvě kultury v zájmu ryze nekulturních diktátorských cílů vůdců „říše východu“ zaséváno umělé nepřátelství.
Rachmaninovova velkolepá romantická chorální symfonie Zvony pro sóla, smíšený sbor a orchestr představuje typický příklad plodného prolínání ruské a západní tradice v hudebně-literární praxi. Autor se na jedné straně inspiroval stejnojmennou slavnou básní E. A. Poea, a to ve volném překladu ruského symbolistického básníka (a mimochodem také pozdějšího emigranta) Konstantina Balmonta, a na druhé straně lze v jeho hudební stylizaci zvonění zřetelně slyšet vliv domácí ruské tradice. Rachmaninov své Zvony, představující čtyři různé obrazy, jejichž atmosféru určuje pokaždé právě jiná podoba zvonění, napsal a premiéroval v roce 1913, ještě za svého pobytu v ruské domovině.
Celková délka koncertu 1 hodina 50 minut, 1 přestávka.