Skladatel Theodor Veidl patřil k německé národnostní menšině žijící v Čechách. Vystudoval české školy a od roku 1918 zde trvale působil jako dirigent, učitel hudby, skladatel, sbormistr a angažoval se v mnoha převážně německých hudebních spolcích. Coby člověk německé národnosti byl po druhé světové válce internován v Terezíně a měl být odsunut do Německa. Zemřel však ještě v Terezíně na podvýživu v roce 1946. Maloměšťáci jsou Veidlovou čtvrtou operou a za námět mu posloužila satirická komedie německého dramatika Augusta von Kotzebua Němečtí maloměšťáci. Komedie je umístěna do městečka Krähwinkel, tedy do fiktivní lokality, jejíž obdobou je v českém prostředí příslovečný Kocourkov. Občané Krähwinklu si potrpí na funkce a komplikované titulování, žijí však především z klepů a jejich šíření. Kotzebuova hra odpovídala Veidlovu smyslu pro humor, nabízela dostatek situační komiky a především možnost uplatnění hudebního humoru, tak jak jej skladatel formuloval ve svých teoretických úvahách. Jedná se o mistrně napsanou komedii s řadou vděčných rolí a nabízející řadu situací, v nichž je hudba již latentně přítomna, a jiných, jež dokreslení hudbou nabízejí. Národní divadlo uvádí Maloměšťáky v rámci druhé části Českého triptychu a oproti předchozím operám je tato ve scénickém provedení a v koprodukci s divadlem v německém Regensburgu.
www.theaterregensburg.de
V představení jsou použity české titulky.
Na inscenaci spolupracuje Kühnův dětský sbor.
www.kuhnata.cz.
Fotograf inscenace: Juliane Zitzlsperger
Délka představení: 2 hodiny 40 minut
Inscenace vznikla pod záštitou Dr. Thomase Goppela, bavorského ministra pro vědu, výzkum a umění a Vítězslava Jandáka, ministra kultury ČR a za podpory Česko-německého fondu budoucnosti a Kulturního fondu Bavorska.