Popis
Program koncertu:
Hans Krása: Ouvertura pro malý orchestr
Jaroslav Pelikán: Koncert pro lesní roh a orchestr; lesní roh: Radek Baborák
Erwin Schulhoff: Concerto Doppio; flétna: Jaroslav Pelikán, klavír: Martin Levický
Jaroslav Pelikán: Confessiones; alt: Lenka Kučerová, flétna: Oto Reiprich, kytara: Jaroslav Novák, varhany: Michaela Káčerková
Hans Krása patří mezi nejznámější mučedníky nacistického běsnění, mezi hudebníky pocházejícími z česko-židovského prostředí. Jeho skladatelské dílo není nikterak rozsáhlé, jednak kvůli předčasnému úmrtí, zadruhé, protože komponoval zřejmě jen z vnitřní potřeby, nikoli aby se svými skladbami živil. Ouverturu pro malý orchestr napsal Krása v letech 1943–1944 v Terezíně a je jednou z jeho posledních skladeb. Poprvé byla provedena až v roce 1993 v Jeruzalémě.
Dvojkoncert Erwina Schulhoffa pro flétnu, klavír, smyčcový orchestr a dva lesní rohy je skladba z vrcholného tvůrčího období a zazněl poprvé roku 1927 v Novém německém divadle za řízení H. W. Steinberga, na flétnu hrál René Le Roy, na klavír sám skladatel. Pražského rodáka z židovsko-německé rodiny oslovovali jako klavíristu a skladatele nejen klasici jako Schumann nebo Liszt, ale také Strauss, Debussy, Berg, jazz i Janáček.
Ke koncertu pro lesní roh a orchestr říká autor: „Skladbu jsem psal velmi rychle, během několika dní (a i nocí...) v průběhu ledna 2014 jako narozeninový dárek. Důvodem byly 50. narozeniny mého blízkého kamaráda, vynikajícího hornisty Stanislava Schulze, který působil v Brazílii. Moji skladbu již nestihl v Brazílii uvést, protože ho ve stejném roce, bohužel, ranila mrtvice a na hornu již nehraje. Koncert je jednovětý, poměrně dramatický."
Confessiones, komorní kantátu pro sbor, smyčce, flétnu, kytaru a varhany na text sv. Augustina komentuje autor: "Vznikla na objednávku, ale největší inspirací byla moje dcera a její překlad úvodní kapitoly latinské knihy Vyznání. Skladba vznikala během předjarních procházek v přírodě a téhož roku v červnu jsme ji také provedli s přáteli ve sv. Janu pod Skalou. Od té doby byla hrána mnohokrát, a to také amatéry, pro které jsem skladbu primárně psal. Mám totiž dlouhodobý cíl – skládat duchovní hudbu přístupnou jak výrazově, tak technicky i pro neprofesionální hudebníky, aniž bych musel svůj hudební jazyk nějak zbytečně ‚zjednodušovat‘."
Projekt Musica non grata vznikl za finanční podpory Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v Praze.
Koncert byl natočen na záznam a zhlédnout jej bylo možné v době zavřených divadel z důvodu pandemie koronaviru na kanálu YouTube.com.
Délka záznamu: 58 minut.
Na záznamu spolupracovaly Studio POKROK a FRMOL Production.