bpm (Balet)
Národní divadlo, od 31.03.2022
Předloha
Artza - Eyal Dadon
Bohemian Gravity - Yemi A.D.
bpm -
Popis
Bpm je zkratka anglického sousloví beats per minute, což v českém překladu znamená údery za minutu. Může označovat tempo hudební skladby, ale i tlukot lidského srdce. Vzrušující zážitek v rámci triptychu bpm zaručují jak izraelští tvůrci Sharon Eyal, Gai Behar a Eyal Dadon, tak český kreativní producent a choreograf, představitel světa street dance, Yemi A.D.
ARTZA: Výraz „ARTZA“ v hebrejštině znamená „sedni“ či „lehni“ a „zůstaň“, tedy povely používané při výcviku psa. Pokud něco takového řeknete jinému člověku, je to pochopitelně nanejvýš hrubé a nezdvořilé, vyjadřující naprosté pohrdání. „Ve svém díle se zaměřuji na naše vnitřní zvíře, které každý z nás drží na uzdě s ohledem na lidi ve svém okolí. Někdy se zdá, že nás společnost vychovává, na druhé straně nám však velí: ARTZA.“
Choreograf Eyal Dadon se tak obrací k vnitřnímu zvířeti, které si každý neseme v sobě a které neustále krotíme ve snaze nalézt rovnováhu mezi naplňováním společenských konvencí a potřebou volnosti. Ke své choreografii, kterou v Praze vytvořil na míru tanečníkům Baletu ND, složil rovněž hudební doprovod. ARTZA je tak v Národním divadle uvedeno ve světové premiéře.

BOHEMIAN GRAVITY: Autorská a vůbec první ryze divadelní inscenace uměleckého režiséra, choreografa a kreativního producenta Yemiho A.D. Bohemian Gravity s podtitulem Searching for freedom zkoumá možnosti i limity svobody lidského pohybu a kreativity pod vlivem gravitace, fyzikální i té v přeneseném slova smyslu mentální.
„Velmi rád propojuji nejrůznější taneční styly, nevnímám interpreta jako nepopsaný list papíru, chci vědomě vycházet z jeho zkušeností, znalostí a prožitků. Někdy se spolehnout na známé vzorce, jindy je rozbourat.“
Do týmu, který se podílí na vzniku této mnohovrstevnaté inscenace, přizval celou řadu respektovaných osobností. Přední česká módní návrhářka Liběna Rochová vytvořila kostýmní výpravu. Originální hudbu složil DJ a producent Jakub Strach alias NobodyListen, který se stále výrazněji prosazuje na českém a slovenské elektronické hudební scéně. Tomáš "Tommy" Pražák ručí za akrobatickou průpravu tanečníků a v Londýně žijící oceňovaná fotografka Eliška Sky se ujala celkové scénografie.

BILL: Hlavním motivem díla BILL je role jedince ve společnosti, což posilují repetitivně, na první pohled unisono prováděné pohybové sekvence, jednotné kostýmy i líčení. O to silněji poté rezonují větší i menší výkyvy proti zdánlivému normálu. Choreografii vytvořila Sharon Eyal v roce 2010 pro Batsheva Dance Company. Opus v sobě nese jasný tvůrčí rukopis – techno hudbu dvorního skladatele Oriho Lichtika, přiléhavé celotrikoty odhalující každý sval tanečníkova těla, minimalistický, syrový pohybový slovník i zvláštně absurdní atmosféru.

Dílo Bohemian Gravity vzniklo za podpory Nadace PPF.
Mediálním partnerem YEMIHO A.D. je VOGUE.

V představení se používají výrazné světelné efekty a hlasitá hudba.
Scénická světelná technologie pro část Bohemian Gravity: Lunchmeat Studio.

Délka představení 2 hodiny 20 minut, 2 přestávky.
Tančí sólisté a sbor Baletu Národního divadla.
Spolupracovali
Aranžmá : Jan Šikl
Asistent inscenátorů : Ondřej Novotný
Inspicient : Jiří Vrátil
Jevištní mistr : Lubor Kvaček, Petr Šebek, Petr Darda
Koncept : Eyal Dadon
Mistr světel : Martin Bronec
Mistr zvuku : Ondřej Kalous
Spolutvůrce : Tamar Barlev
Světelná inspice : Jana Vrabcová
Umělecký ředitel výroby : Martin Černý
Vedoucí garderoby : Jaroslava Weishauptová
Vedoucí maskérny : Kristýna Drdová
Video : Gil Nemet
Vedoucí jevištního provozu : Jiří Michálek
Vedoucí výroby dekorací : Stanislav Hrdlička
Vedoucí výroby kostýmů a vlásenek : Aleš Frýba