Hommage a Jarmila Novotná (Koncert)
Národní divadlo, od 07.04.2024 do 07.04.2024 (1x)
Předloha
Symfonie č. 9 d moll - Ludwig van Beethoven
Předehra k opeře Prodaná nevěsta - Bedřich Smetana
Árie Rosiny z opery Lazebník sevillský - Gioacchino Rossini
Árie Mařenky z 3. jednání opery Prodaná nevěsta - Bedřich Smetana
Finále z opery Růžový kavalír - Richard Strauss
Árie Lydie z operety Jarní bouře - Jaromír Weinberger
Árie Violetty z 1. jednání opery La traviata - Giuseppe Verdi
Árie Cherubína z 1. jednání opery Figarova svatba - Wolfgang Amadeus Mozart
Píseň Giuditty z operety Giuditta - Franz Lehár
Hommage a Jarmila Novotná
Árie Nanetty z opery Falstaff - Giuseppe Verdi
Árie Mimi ze 3. jednání opery Bohéma - Giacomo Puccini
Polka z opery Švanda dudák - Jaromír Weinberger
Árie Antonie z opery Hoffmannovy povídky - Jacques Offenbach
Úvod k 1. jednání opery Růžový kavalír - Richard Strauss
Popis
Pěvkyně Jarmila Novotná patřila k nejzářivějším hvězdám operního nebe své doby. Rodačka z Královských Vinohrad propadla kouzlu divadla a hudby už v dětství, kdy jako komparzistka vystupovala na scéně Vinohradského divadla. Na doporučení herečky Zdeňky Baldové se dostala na konkurz do činohry Národního divadla, kde později ztvárnila řadu menších rolí. V roce 1923 začala studovat zpěv u světově proslulé Emy Destinnové a sólisty Národního divadla Hilberta Vávry. Operní kariéru zahájila v neuvěřitelných sedmnácti letech jako Mařenka ve Smetanově Prodané nevěstě na scéně Národního divadla v Praze. Její následná angažmá ji přivedla do Arena di Verona, Teatro San Carlo v Neapoli, od roku 1929 byla na pozvání Otto Klemperera sólistkou Krollovy opery v Berlíně, kde účinkovala také na dalších operních a operetních scénách. V Berlíně a Praze spolupracovala mj. s dirigentem Alexandrem Zemlinskym, např. při provedení Beethovenovy 9. symfonie, kterou později zpívala s dalším politickým emigrantem Arturem Toscaninim.
Kvůli vzrůstající moci nacistů musela Berlín opustit a přesídlila do Vídně, kde jako sólistka Státní opery získala titul komorní pěvkyně. Kvůli úzkým přátelským stykům s prvním československým prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem a jasným demokratickým postojům se nejen v rodné zemi stala s nástupem nacismu personou non grata. V roce 1942 byla na majetek rodiny uvalena tzv. vnucená správa nacistických úřadů. Nové působiště našla v Metropolitní opeře v New Yorku. Během války se výrazně angažovala v šíření české kultury a účastnila se mnoha akcí ve prospěch své vlasti. Nejznámější je její nahrávka Lidických písní, kterou nahrála za klavírního doprovodu Jana Masaryka ve dnech heydrichiády v roce 1942. Spolu s ním také premiérovala Nový špalíček Bohuslava Martinů, skladatele rovněž žijícího v americkém exilu.

Koncert připomene tuto mimořádnou umělkyni v co možná nejširším přehledu jejího repertoáru.
Délka koncertu 2 hodiny 20 minut, 1 přestávka.

Program:
B. Smetana: Prodaná nevěsta, předehra
B. Smetana: Prodaná nevěsta – Mařenka: Och jaký žal… Ten lásky sen (Zuzana Marková)
W. A. Mozart: Figarova svatba, Cherubino, Non so piu (Arnheidur Eiríksdóttir)
G. Verdi: Falstaff, Nanetta, Sul fil d'un soffio etesio (Olga Jelínková)
G. Verdi: La traviata, Violetta, E strano… Sempre libera (Zuzana Marková)
G. Rossini: Lazebník sevillský, Rosina, Una voce poco fa (Arnheidur Eiríksdóttir)
G. Puccini: Bohéma, Donde lieta (Petra Alvarez Šimková)
J. Weinberger: Švanda dudák, Polka
J. Weinberger: Jarní bouře, Lydia Pawlowska, Sitzt man nachts mit einer Frau beim Tee (Zuzana Marková)
J. Offenbach: Hoffmannovy povídky, Antonia, Elle a fui, la tourterelle (Olga Jelínková)
F. Lehár: Giuditta, Meine Lippen, sie küssen so heiß (Petra Alvarez Šimková)

--- přestávka ---

R. Strauss: Růžový kavalír, úvod k 1. jednání
R. Strauss: Růžový kavalír, finále – Marie Theres… Hab' mir's gelobt (Arnheidur Eiríksdóttir, Petra Alvarez Šimková, Olga Jelínková)
L. van Beethoven: Symfonie č. 9 d moll, s Ódou na radost (Olga Jelínková, Arnheidur Eiríksdóttir, Jaroslav Březina, Jiří Sulženko, sbor)
Účinkuje Orchestr a Sbor Národního divadla.
Inscenátoři
Dirigent : Jaroslav Kyzlink
Dramaturgie : Beno Blachut
Sbormistr : Pavel Vaněk
Spolupracovali
Inspicient : Kamil Kaiser
Koncertní mistr : Ondřej Hás
Produkce : Lucie Mohr
Vedoucí hudební přípravy : Zdeněk Klauda