Popis
V posledním desetiletí 19. století se v italském operním světě objevily nové náměty, převzaté ze soudobé realistické literatury. Literární naturalismus Emila Zoly, osvobozený od romantické idealizace, usiloval o ztvárnění světa se vším jeho utrpením a stejnými cestami šel i operní verismus, zdůrazňující náměty, jejichž děj plný vášní je nejednou doveden až k násilnému konci.
K vrcholným dílům verismu patří opery Giacoma Pucciniho: Manon Lescaut, Bohéma, Tosca a Madama Butterfly. Knižní vydání Obrazů ze života bohémy (Scenes de la vie de boheme) pařížského malíře a spisovatele Henryho Murgera v roce 1851 mělo mimořádný úspěch a Puccini v něm okamžitě vycítil velké dramatické možnosti. Dojemný příběh o lásce básníka Rudolfa k něžné Mimi, které není dopřáno dlouhého života, a o přátelství čtyř mladých umělců na Montmartru byl pro operu ideálním námětem. Opera měla premiéru 1. 2. 1896 v Teatro Regio v Turínu pod taktovkou Artura Toscaniniho.
Zdánlivá lehkost díla oproti dosud vládnoucímu wagnerismu zmátla jak obecenstvo, tak kritiku, a premiéra byla přijata jen s malým nadšením. O dva měsíce později v Palermu však již měla obrovský úspěch. Puccini zde – tak jako později v Madama Butterfly či Turandot – prokázal mistrovství v hudebním vystižení místního koloritu; Claude Debussy prý prohlásil, že nepoznal nikoho, kdo by lépe hudebně popsal Paříž té doby než Puccini.
Nastudování Bohémy v nápadité a vkusné režii Ondřeje Havelky bylo nominováno na Inscenaci roku 2008 v tradiční anketě Divadelních novin, Christina Vasileva a Svatopluk Sem byli pak nominováni na cenu Thálie 2008 za ztvárnění rolí Mimi a Marcella.
Přibližná délka představení včetně přestávky: 2 hodiny a 15 minut, jedna přestávka 20 minut.
Převzaté předst. ze SOP, prem. v SOP 23.10.2008, v SOP bylo 54 repríz. 1.předst. po spojení s ND 12.2.2012 = 55.repríza. Orchestr a sbor SO, Kühnův dětský sbor. Od 28.8.2016 v ND kvůli rekonstrukci SO